Pelan Pengajaran Subjek HSM 115
Bil
|
Perkara
|
Bahan Mengajar
|
Jangka Masa
|
1.
|
Sejarah Permainan Rekreasi
1.1 Latar belakang permainan secara am
|
2 jam
| |
2.
|
Keperluan Permainan Rekreasi
2.1 Peralatan
2.2 Gelanggang
2.3 Pakaian
|
2 jam
| |
3.
|
Ciri-ciri Permainan Rekreasi
3.1 Peraturan dan Undang-undang Am
3.2 Asas Pengadilan
|
2 jam
| |
4.
|
Asas Sains Sukan
4.1 Konsep Kecergasan
-Regangan, memanaskan badan dan
Menyejukkan badan
-Kecergasan Keseluruhan:
Kecergasan Sosial
Kecergasan Fisiologi
Kecergasan Psikologi (mental, emosi,
Rohani)
|
4 jam
| |
5.
|
Kemahiran Asas Permainan Rekreasi
5.1 Kraf Perkhemahan
5.2 Orienteering / Navigasi
5.3 Canoering
5.4 Ikhtiar Hidup Darat/Air
5.5 Permainan
5.5.1 Permainan kecil
5.5.2 Permainan/perlawanan dalam
Kumpulan.
5.5.3 Pertandingan
|
3 Jam
3 jam
4 jam
3 jam
3 jam
| |
6.
|
Etika
6.1 Etika diri
6.2 Displin berpasukan
6.3 Displin dalam gelanggang
6.4 Displin Peralatan yang digunakan
|
2 jam
| |
7.
|
Penilian
7.1 Ujian Kemahiran 40%
-Secara amali –dinilai secara berterusan
sepanjang semester melalui ujian-ujian
kemhiran asas.
7.2 Ujian kecergasan 20%
7.3 Kuiz/Tugasan 20%
7.4 Teori 10%
7.5 Komitmen/displin 10%
|
2 jam
*Dinilai secara berterusan sepanjang semester melalui ujian-ujian kemahiran asas.
|
Sumber Rujukan :
1. Bernie, B&Damien, D (1998). Outdoor Education. The Macmillan Company of Australian Ptd. Ltd. 107. Morey Street, South Melbourne.
2. Neil, S. (1995) Canoeing: Skill and Technicque. The crowood Press. Crowood House, Ramsbury, Malborough , Wilshire SN8 2HE.
3. Pemimpin Rekreasi Luar (1992), Unit Rekreasi, Kementerian Belia dan Sukan Malaysia.
4. Kuala Lumpur Carnoe Association (KLCA)
5. Persatuan Orienteering Malaysia.
1 comment:
Saya harap anda dapat baca dan mengambil panduan dalam blog ini.
Post a Comment