Maklumat tentang rekreasi secara teori dan praktikal untuk pelajar yang mengambil subjek HSM 115/225 dan sesiapa sahaja- ABDUL MUIZ BIN MISRI
Blogger Tricks
Monday, February 23, 2009
Surat kelepasan perkhemahan
Masa: 5 ptg
Tarikh : 24 Februari 2009
Hari : Selasa
Tempat : Kolam Berenang
PERINGATAN SEMULA KEPADA PELAJAR REKREASI
HSM 115 Group C
Pelajar dikehendaki menyiapkan proposal atau kertas kerja perkhemahan sekurangnya 3 hari 2 malam berdasarkan 3 tajuk yang diberikan. Setiap kumpulan terdiri daripada 3pelajar dan dikehendaki memilih salah satu tajuk dari 3 tajuk yang diberi. Tajuk2nya :
1. Ekspidisi berkayak
2. Ekspidisi mendaki gunung
3. Perkhemahan rekreasi 3 hari 2 malam.
*Hantar sebelum atau pada 10 APRIL 09
HSM 225 GROUP A
1.Buat satu buku log bagi setiap individu.
2. Isi Kandungan :
- Logo rekreasi
- Falsafah , Visi , Misi , Objektif , Moto UiTM
- Biodata
- Nama Penuh Jurulatih
- Nama Ahli kumpulan
- Nota rekreasi
*Hantar sebelum atau pada 7 APRIL 09
Ceramah KO 2
Tarikh : Sabtu 28 Februari 2009
Untuk Level 1 : Group A, B dan C HSM 115
Tajuk : Sains Sukan
Masa : 8. 30 Pagi
Untuk Level 2 : Group A HSM 225
Tajuk : Sukan dari perspektif Islam
Masa : 10.30 pg
*Semua tempat ceramah di Kompleks Sukan
* KEHADIRAN ADALAH WAJIB untuk pelajar rekreasi yg tidak mengikuti final camp
Tuesday, February 17, 2009
Semua Pelajar Rekreasi Wajib Hadir
Tempat : Dewan Seri Budiman
Tarikah : 23 Febuari 2009
Hari : ISNIN
Masa : 9.00 pagi
*Sila ambil tandatangan dan nama pegawai yang bertugas dan tandakan tandatangan kamu (termasuk nama dan id pelajar ) di buku pelawat di both 42
*Surat pelepasan kuliah akan diberikan di Dewan Seri Budiman oleh pegawai HEP
* KEHADIRAN ADALAH WAJIB
Sunday, February 1, 2009
Untuk Pelajar HSM 225 (kelas selasa 3/2/2009)
Sila hantar pada hari ceramah (10 Feb 2009). Saya hanya terima pada hari itu sahaja.
Untuk kelas HSM 225 mcm biasa di Kolam Renang . Kelas Peta dan kompas akan di ajar. 3 Fer 2009
Untuk kelas HSM 115 berjalan seperti biasa di Tasek Shah ALam (6 Feb 2009)
Thursday, January 29, 2009
Ceramah : Minggu pertama (7/2 /2009 Sabtu) (updated)
Masa:
HSM 225 : 8.00 -10.30 pg
HSM 115: 10.30 - 12.30 pg
Tarikh : 7 Feb 2009
Hari : Sabtu
Tempat : Dewan Kompleks Sukan
Kehadiran adalah wajib. Sila datang pada tepat masanya sebelum pintu di dewan di tutup.
Tuesday, January 20, 2009
Kursus Rekreasi level 1
Tarikh : 27-29 Fabuari 2009
Masa : 8.00 pm
Tempat : Ayer Keroh Melaka
sesiapa yang berminat boleh daftar
Bayaran : RM 20 sahaja.
Sijil kursus dan t-shirt di sediakan
Anjuran Pusat Sukan UiTM dengan kerjasama Kementerian Belia Sukan.
Wajib untuk pelajar Rekreasi HSM 225
Sunday, January 18, 2009
Kelas Rekreasi Minggu ini
HSM 115 - Group C 23 Junuari 2009
HSM 225 - Group D 20 Januari 2009
Di adakan kan di Tasek Shah ALam , Belakang Wet World
pastikan bawa pakaian lebih,
Monday, January 12, 2009
Pengurusan Acara (Pengurusan Sukan)
Pengurusan sukan wujud dalam dua bentuk :
i. Pengurusan sukan adalah satu bidang usaha profesional di mana wujud pelbagai karier pengurusan yang berkaitan dengan sukan
ii. Pengurusan sukan merupakan satu program persediaan akademik, profesional yang ditawarkan di institusi pengajian tinggi sebagai satu bidang yang wajib.
Definisi Pengurusan Sukan
Pengurusan sebagai proses merancang, mengelola, mengarah dan mengawal aktiviti manusia dengan campuran sumber lain dalam organisasi untuk mencapai matlamat yang ditetapkan
Kelly, Blanton dan Bertel (1990) mendefinisikan pengurusan sukan sebagai sebarang gabungan kemahiran-kemahiran berkaitan dengan perancangan pengelolaan, pengarahan, pengawalan, pengurusan budget, kepimpinan dan penilaian dalam konteks sesebuah organisasi atau jabatan di mana produk atau perkhidmatan berkaitan dengan sukan.
Pengurusan seperti yang didefinisikan oleh William,Charlie dan Warren 1972,ialah satu proses menggunapakai peralatan dan sumber manusia untuk mencapai sesuatu objektif yang ditentukan.
PERANCANGAN
Masa yang diperuntukkan
Jadual latihan, pra pertandingan dan pertandingan
Bilangan peserta
Belanjawan yang diberi
Menetapkan tempat latihan, pra pertandingan dan keperluan atlit atau badan sukan.
PENGELOLAAN
Masa yang diperuntukkan
Masa latihan, prapertandingan dan pertandingan
Bilangan peserta
Jenis pertandingan
Belanjawan yang diberi
Menyenarai pegawai
Kemudahan tersedia
Kemudahan alatan yang tersedia
PENGARAHAN
Maklumat perancangan dan bentuk latihan atau pertandingan
Mengarahkan komponen kemahiran yang lain menjalankan tugas mereka
Pemantauan dan pemerhatian ke atas perjalanan komponen kemahiran yang lain
PENGAWALAN
Maklumat komponen lain dalam pengurusan sukan
Mengawal selia bidang tugas komponen kemahiran pengurusan yang lain
Bersedia memberi bantu mula dan bantuan terapi kepada atlit yang mengalami kecederaan semasa latihan atau pertandingan dengan menyediakan fisioterapi dan pegawai perubatan
PENYEDIAAN BELANJAWAN
Kertas kerja program yang dirancangkan
Meneliti kertas kerja
Mendapatkan belanjawan daripada sektor/bahagian tertentu seperti KBS
Mendapat tajaan daripada badan-badan korporat dan individu.
KEPIMPINAN
Maklumat daripada komponen perancangan dan pengelolaan
Merangka rancangan latihan
Mengaplikasi prinsip-prinsip dan kaedah latihan
Menetapkan ujian dan mendapatkan skor
Mengurus persediaan dan kebajikan peserta/atlit
Pemakanan atlit
PENILAIAN
Maklumat daripada semua komponen kemahiran yang lain
Menilai :
Perancangan
Kemajuan atlet
Interpretasi
Kemudahan perubatan/fisioterapi/bantu mula
Kemampuan kepimpinan jurulatih,pengurus pasukan dan pakar pemakanan mengurus atlet
Sama ada kesemua komponen kemahiran bergerak di landasan yang betul dan mencapai objektif yang telah ditetapkan pada setiap yang dirancang.
Kemahiran dalam Pengurusan Sukan
Kemahiran Berkomunikasi
Mempunyai kemahiran untuk menghantar dan menerima maklumat secara verbal dan bukan verbal serta bagaimana seseorang pengurus dapat mempengaruhi kakitangan
Kemahiran dalam Pengurusan Sukan
Kemahiran Teknikal
Menyediakan belanjawan
Merancang jadual pertandingan
Merancang dan menyelia latihan
Mengurus pejabat
Menilai program dan aspek keselamatan
Kemahiran dalam Pengurusan Sukan
Kemahiran Konseptual
Berkeupayaan berfikir secara abstrak, memupuk idea dan memahami organisasi secara keseluruhan.
Tanggungjawab dalam Pengurusan Sukan
Perancangan
Berkemampuan memandang ke hadapan, mempunyai pemikiran logik dan berkeupayaan dengan baik.
Tanggungjawab dalam Pengurusan Sukan
Pengendalian
Pembahagian bidang kuasa, tugas dan penyediaan struktur.
Kakitangan
Pengambilan pekerja mengikut keperluan
Tanggungjawab dalam Pengurusan Sukan
Pengarahan
Bimbingan yang disediakan dan proses membuat keputusan
Koordinasi
Jalinan perhubungan antara kakitangan dalam penyelesaian masalah.
Tanggungjawab dalam Pengurusan Sukan
Pelaporan
Proses menyediakan dan melaporkan kepada orang yang bertanggungjawab.
Belanjawan
Pengawalan sumber kewangan dalam aktiviti organisasi.
Konsep utama Pengurusan Sukan
Autoriti
Kuasa yang diberi kepada seseorang untuk bertindak
Kuasa
Keupayaan untuk mengarah dan mengawal
Karisma
Keupayaan untuk merancang dan melakukan sesuatu di luar kemampuan
Konsep utama Pengurusan Sukan
Penurunan Kuasa (Delegation)
Memberi autoriti kepada orang lain
Tanggungjawab
Kesanggupan untuk menjalankan tugas
Akauntabiliti
Akauntabiliti untuk melakukan tugas dengan jayanya
Jenis Pengurusan Sukan
Laissez-faire
Profil yang rendah dan membenarkan organisasi berjalan dengan sendiri.
Autokratik
Pentadbir ialah ketua dan bukan pemimpin
Struktur dan Carta Organisasi Sukan
Struktur Formal
Ahli jawatankuasa yang telah ditetapkan dalam mesyuarat
Struktur Tidak Formal
Ahli-ahli sedia membantu di dalam melaksanakan sesuatu tugasan.
Carta Organisasi Sukan Sekolah
Contoh Organisasi Sukan Sekolah
Pengurusan Prasarana, Alatan dan Pasukan
Pengurusan prasarana
Peralatan-pembelian dan pengendalian
Penyimpanan
Penjagaan
Pembaikpulihan
Kekemasan Rekod
Pemilihan Pemain Melalui Uji Bakat
Jadual Latihan
Penyediaan Latihan
Pemilihan Staf
Penghargaan/Kebajikan
Friday, January 2, 2009
Selamat Datang ...
Tuesday, August 19, 2008
T-shirt REKREASI
Thursday, August 7, 2008
Mari belajar kayak

History Of Kayak
The kayak was first created by the Inuit, an artic people. Their first kayaks were made from wooden frames covered in sealskin. They included a small hole in the middle craft for the user to sit in and were primarily used for hunting. These early kayaks varied greatly in design from region to region. Two common ones are show at left. The top image is of a kayak from the
The materials that have been used to make a kayak have changed significantly with the years. Many early kayaks used wooden frames covered in skin for their materials. However, with the ship's adoption by European settlers, they were covered in fabric. This method continued until the 1950's when fiberglass was introduced, and then in 1984, the first plastic kayak was made. At present, kayaks are sturdy, light, and very versatile.
The modern interest in canoeing and kayaking as a recreation and sport was brought about by John MacGregor, who designed the Rob Roy in 1845, a canoe he based off sketchings of Inuit canoes and kayaks. MacGregor later formed the Canoe Club in 1866 with other canoe and kayak enthusiasts, and they brought about competitive canoeing with their first regatta in 1873. Kayaking became a part of the Olympics in 1936, with the introduction of four events, the single and pairs 1,000 meter and 10,000 meter race. Later, the white-water race and slalom events were added to the Olympics also.
There are three main distinctions that separate a canoe from a kayak:
- A kayak is a decked boat, while a canoe is not.
- When using the boat, a kayaker will sit flat with his legs extened under the deck and his upper body rising from a central hole in the deck. On the other hand, a canoer will kneel in the boat.
- A third difference lies in the paddle, a canoe utilizes a shorter paddle with a blade on one end only, sort of a shortened version of the oar of a row boat The kayak, though, uses a longer paddle with blades at both ends of the rod.
(I suggest to all my student please open the website because it will show you the animation about kayak )
Monday, July 21, 2008
Sukan Psikologi
Psychology (word derived from Ancient Greek language: psyche=soul; logos=said) means knowledge of the soul /
mental. Due to the nature of psychology, it is not possible to learn it directly because soul / mental is an abstract, but it is
limited to the manifestation and expression from the soul / mental. Therefor psychology has to be defined as knowledge
to learn behavior and mental process or stated namely purport of its behavior and process or activity.
Psychological is a field of collection in academic, clinical and industrial of those concerning with the explanation and
forecast over behavior, thinking, emotion, motivation, personal relationship, capacity and pathology.
Sports psychology is the process of learning factors that affect and influenced behavior through involvement and in
sports performance, exercise and physical training.
Role
To educate, teach and implement psychology skill and training with strategic to athlete to enhance performance design in
sports.
Fisiologi Sukan
as human, animals and plants, or their constituent tissues or cells. It includes the study of an organism's vital functions
and processes, for example movement, reproduction, growth and development, the absorption and processing of
nutrients, the synthesis and distribution of proteins and other organic molecules,and the functioning of different tissues,
organs, and other anatomic structures. The word "function" is important because physiology traditionally had to do with
the function of living things.
Physiological processes are dynamic. Cells change their function in response to changes in the composition of their
local environment, and the organism responds to alterations in both its internal and external environment. Many
physiological reactions are aimed at preserving a constant physical and chemical internal environment.
Human physiology today is a science of wide scope. Some physiological studies are concerned with processes that
happen within cells. The physiology of cells is called cell physiology. Other physiological studies deal with how tissues
and organs work, how they are controlled and interact with other tissues and organs and how they are integrated within
the individual. Yet other physiological studies deal with how we respond to our environment, for example, to extremes of
temperature (in arctic conditions versus the desert) and to changes in pressure (deep under the ocean versus weightless
in space). Human physiological processes are the functions of living persons and their parts, and the physical and
chemical factors and processes involved.